Ofte stilte spørsmål
- Hva bør jeg ha klart før jeg søker boliglån?
- BankID
- Lånekontonummer (samme som kontonummer for lånet) fra annen bank hvis du skal flytte boliglånet ditt
- Navn på forsikringsselskapet boligen er forsikret i
- Eier du boligen sammen med noen, må du ha personnummer til medlåntaker. Medlåntaker må også registrere seg som kunde.
- Det gjøres en kredittsjekk av alle nye kunder, dersom du har en kredittsperre må denne oppheves først: Sjekk din frivillige kredittsperre
- Hva er kravene for å få boliglån?
- Belåningsgraden må ikke overstige 75 %
- Du er ikke selvstendig næringsdrivende eller er ansatt i eget aksjeselskap (uavhengig av eierbrøk).
- Har du nettopp kjøpt deg bolig, og ikke overtatt enda, må du vente med å søke lån hos oss til du er formell eier av boligen.
- Vi tilbyr kun ett lån per sikkerhet (for eksempel ett lån på huset og ett på leiligheten i byen).
- Eier du boligen sammen med noen? Da må vedkommende også registrere seg som kunde og være medlåntaker i lånesøknaden (for eksempel samboer, ektefelle eller tilsvarende). Andre relasjoner kvalifiserer dessverre ikke til boliglån i Nybygger (for eksempel søsken og lignende).
- Det gjøres også en helhetlig vurdering av din økonomi
- Må jeg flytte hele kundeforholdet mitt for å få boliglån?
Nei, du må ikke flytte hele ditt bankforhold over til nybygger. Men vi har alt du trenger for en enkel og god bankopplevelse i hverdagen.
BankID må du beholde hos din gamle bank da vi ikke tilbyr dette per nå.
Du vil få tilgang til nettbank og en brukskonto her når du søker om boliglån. Kontoen vil bli tilgjengelig for betalinger ca. 2 dager etter opprettelse.
Det er dessverre ikke mulig å være kunde i både nybygger og Sparebanken Øst.
- Hva slags type sikkerhet godtas? (pant)
Produktet forutsetter ett lån tilknyttet en sikkerhet. Kombinasjon med pant i flere eiendommer er ikke mulig ved dette produktet.
- Fast eiendom
- Borettslagsleilighet
Pant i fritidseiendom, landbrukseiendom, næringseiendom og aksjeleiligheter godtas dessverre ikke.
Les mer om hva som skal til for å få billig gebyrfritt boliglån hos nybygger.
- Hvordan finner dere riktig verdi på min bolig?
Vi bruker Norges største boligdatabase, Eiendomsverdi, for å dokumenterte verdivurderingen. Dette er en godt etablert kilde blant mange banker og eiendomsmeglere.
Har du en ny e-takst vil denne tas med i helhetsvurderingen for å fastsette verdien på din bolig for å fastsette belåningsgrad og rente.
Du vil se boligens verdi i søknadsprosessen og kan ut ifra det beregne belåningsgrad.
- Er det krav om at det må være et nybygg?
Nei, boligen trenger ikke være et nybygg.
Men boliglånet forutsetter ett lån tilknyttet en sikkerhet (pant). Kun sikkerhet (pant) i fast eiendom eller borettslagsleilighet.
Sikkerhet (pant) i fritidseiendom, landbrukseiendom, næringseiendom og aksjeleiligheter godtas dessverre ikke.
- Hvem kan få boliglån?
- Du har belåning innenfor 75 % av boligens verdi
- Du er ansatt og mottar fast lønn. Vi tilbyr dessverre ikke lån til selvstendige næringsdrivende eller innehavere av eget AS.
- Du må eie boligen du stiller som sikkerhet
- Du har ett lån per sikkerhet/bolig
- Hvis du eier boligen sammen med noen, må begge være registrert som kunde og søke sammen
- Søknaden baseres på en helhetlig vurdering av økonomien din
- Har størrelsen på lånet noe å si for renten?
Det er bare belåningsgraden som har noe å si for renten på boliglånet.
Hvor stort lånet er i kroner har ingenting å si.
- Justeres renten av seg selv etter belåningsgrad?
Vi har dessverre ikke mulighet til å følge med på og justere alle våre kunders lån og belåningsgrad.
Har du vært flink og betalt ned mye på boliglånet ditt, eller verdien har økt og du kvalifiserer til enda bedre rente hører vi gjerne fra deg. Vi skal selvfølgelig justere så du får riktig pris, uten noe pruting og diskusjon – helt gebyrfritt 🙂
Meld ifra om lavere belåningsgrad for bedre rente
Rammelån har én rente uansett størrelse på rammen, så lenge den er over 2 millioner og må være under 50 % belåningsgrad.
- Høyere effektiv rente enn i prislisten
Ved renteendring vil du se fremtidige justeringer av effektiv rente i nettbanken med en gang, noe som kan være forvirrende. Det er derfor lurt om du tar en kikk på nedbetalingsplanen, der vil det stå fra hvilken dato renten faktisk gjelder fra og hvor mye det utgjør.
- Kan jeg få avdragsfrihet?
Ja du kan søke om avdragsfrihet i nett- og mobilbanken.
Avdragsfrihet betyr at du avtaler med banken at du ikke betaler avdrag på boliglånet i en periode, men kun betaler renter. Lånet må være innenfor 60 % av boligens verdi. Vi tilbyr avdragsfrihet i inntil 2 år.
Har du flere spørsmål?
Se om du finner svar på det du lurer på her.
Se her for flere spørsmål og svar
Ta kontakt så hjelper vi deg!
Er du allerede kunde er den beste og tryggeste måten å ta kontakt via nett- eller mobilbanken. Der kan du også laste opp vedlegg.
Er du ikke kunde i dag kan du sende oss melding her:
"*" obligatorisk felt
Du kan også ringe
Telefon: 33 20 08 76
Mandag – fredag 10:00-12:00
Trenger du hjelp med forsikring?
Alle skader og tap meldes direkte til Frende Forsikring.
De fleste saker kan du melde på nett.
24 timers døgnservice på telefon: 55 15 36 00
Meld skadeKlage eller reklamasjon?
Mer informasjon og hva du skal gjøre for å klage eller reklamere finner du hos vår eierbank, Sparebanken Øst.
- Har du oppdaget ukjente transaksjoner på konto eller kort? Send inn en kort- eller kontoreklamasjon
- Vårt mål er at du skal være fornøyd! Det kan allikevel hende at ett eller annet gjør at du ikke er helt fornøyd med en konkret tjeneste hos oss. Her sender du en formell klage
- Boliglån
- BankID
- Betaling i nettbanken
- Signer dokumenter
- Kundeforhold
- Konto
- Kort
- Mobilbank
- Nettbank
- Apple Pay
- Avtalegiro
- eFaktura
- PSD2
- Rammelån
- Hva bør jeg ha klart før jeg søker boliglån?
- BankID
- Lånekontonummer (samme som kontonummer for lånet) fra annen bank hvis du skal flytte boliglånet ditt
- Navn på forsikringsselskapet boligen er forsikret i
- Eier du boligen sammen med noen, må du ha personnummer til medlåntaker. Medlåntaker må også registrere seg som kunde.
- Det gjøres en kredittsjekk av alle nye kunder, dersom du har en kredittsperre må denne oppheves først: Sjekk din frivillige kredittsperre
- Må jeg flytte hele kundeforholdet mitt for å få boliglån?
Nei, du må ikke flytte hele ditt bankforhold over til nybygger. Men vi har alt du trenger for en enkel og god bankopplevelse i hverdagen.
BankID må du beholde hos din gamle bank da vi ikke tilbyr dette per nå.
Du vil få tilgang til nettbank og en brukskonto her når du søker om boliglån. Kontoen vil bli tilgjengelig for betalinger ca. 2 dager etter opprettelse.
Det er dessverre ikke mulig å være kunde i både nybygger og Sparebanken Øst.
- Hva slags type sikkerhet godtas? (pant)
Produktet forutsetter ett lån tilknyttet en sikkerhet. Kombinasjon med pant i flere eiendommer er ikke mulig ved dette produktet.
- Fast eiendom
- Borettslagsleilighet
Pant i fritidseiendom, landbrukseiendom, næringseiendom og aksjeleiligheter godtas dessverre ikke.
Les mer om hva som skal til for å få billig gebyrfritt boliglån hos nybygger.
- Hvordan finner dere riktig verdi på min bolig?
Vi bruker Norges største boligdatabase, Eiendomsverdi, for å dokumenterte verdivurderingen. Dette er en godt etablert kilde blant mange banker og eiendomsmeglere.
Har du en ny e-takst vil denne tas med i helhetsvurderingen for å fastsette verdien på din bolig for å fastsette belåningsgrad og rente.
Du vil se boligens verdi i søknadsprosessen og kan ut ifra det beregne belåningsgrad.
- Er det krav om at det må være et nybygg?
Nei, boligen trenger ikke være et nybygg.
Men boliglånet forutsetter ett lån tilknyttet en sikkerhet (pant). Kun sikkerhet (pant) i fast eiendom eller borettslagsleilighet.
Sikkerhet (pant) i fritidseiendom, landbrukseiendom, næringseiendom og aksjeleiligheter godtas dessverre ikke.
- Hvem kan få boliglån?
- Du har belåning innenfor 75 % av boligens verdi
- Du er ansatt og mottar fast lønn. Vi tilbyr dessverre ikke lån til selvstendige næringsdrivende eller innehavere av eget AS.
- Du må eie boligen du stiller som sikkerhet
- Du har ett lån per sikkerhet/bolig
- Hvis du eier boligen sammen med noen, må begge være registrert som kunde og søke sammen
- Søknaden baseres på en helhetlig vurdering av økonomien din
- Har størrelsen på lånet noe å si for renten?
Det er bare belåningsgraden som har noe å si for renten på boliglånet.
Hvor stort lånet er i kroner har ingenting å si.
- Justeres renten av seg selv etter belåningsgrad?
Vi har dessverre ikke mulighet til å følge med på og justere alle våre kunders lån og belåningsgrad.
Har du vært flink og betalt ned mye på boliglånet ditt, eller verdien har økt og du kvalifiserer til enda bedre rente hører vi gjerne fra deg. Vi skal selvfølgelig justere så du får riktig pris, uten noe pruting og diskusjon – helt gebyrfritt 🙂
Meld ifra om lavere belåningsgrad for bedre rente
Rammelån har én rente uansett størrelse på rammen, så lenge den er over 2 millioner og må være under 50 % belåningsgrad.
- Høyere effektiv rente enn i prislisten
Ved renteendring vil du se fremtidige justeringer av effektiv rente i nettbanken med en gang, noe som kan være forvirrende. Det er derfor lurt om du tar en kikk på nedbetalingsplanen, der vil det stå fra hvilken dato renten faktisk gjelder fra og hvor mye det utgjør.
- Kan jeg få avdragsfrihet?
Ja du kan søke om avdragsfrihet i nett- og mobilbanken.
Avdragsfrihet betyr at du avtaler med banken at du ikke betaler avdrag på boliglånet i en periode, men kun betaler renter. Lånet må være innenfor 60 % av boligens verdi. Vi tilbyr avdragsfrihet i inntil 2 år.
- Hvor sender jeg inn vedlegg eller kommentarer til lånesøknaden?
Dersom du har ekstra opplysninger eller ønsker å sende inn kontrakt for utleie for eksempel gjøre du det etter at søknad er sendt inn.
Det gjøres via sikker kanal i nettbanken.
Send sikker melding i nettbanken
For rammelån gjøres dette på siste steget i søknadsprosessen.
- Kan jeg søke om finansieringsbevis?
Nybygger tilbyr dessverre ikke finansieringsbevis. Trenger du dette kan du snakke med en dyktig rådgiver i Sparebanken Øst.
- Kan jeg få fast rente? (binde renten)
Nei, det tilbyr vi dessverre ikke.
Kontakt Sparebanken Øst sine dyktige rådgivere hvis dette er aktuelt for deg.
- Renteendring og varsel
Ved renteendring vil du se fremtidige justeringer av effektiv rente i nettbanken med en gang, noe som kan være forvirrende. Det er derfor lurt om du tar en kikk på nedbetalingsplanen, der vil det stå fra hvilken dato renten faktisk gjelder fra og hvor mye det utgjør.
Eksisterende kunder vil bli varslet, via melding i nett- og mobilbanken, minimum 8 uker før renteendring faktisk skjer.
Når det faller kunden til gode er det ingen varslingsfrist, som når vi å setter renten ned på boliglån eller opp på sparing.
Varslingsfristen for å øke utlånsrenten er 8 uker i etter at ny Finansavtalelov trådte i kraft 1. juli 2023.
- Hvordan flytter jeg boliglånet?
Boliglånet flytter vi for deg når du søker og får innvilget lån hos oss.
Ha lånenummer fra annen bank klart når du søker lån hos oss.
- Hvordan er prosessen for søk om lån?
- Registrer deg via «Bli kunde med BankID»
- Søker du sammen med noen, må begge registrere seg før dere kan søke
- Logg inn i nettbanken for å søke lån
- Fyll inn søknad etter beste evne
- Gi samtykke slik at vi automatisk kan innhente lønnsslipp og skattemelding fra Skatteetaten
- Se over og send inn søknad
- Eventuell husleiekontrakt sendes med «sikker melding» i nettbanken din
- Søknaden vurderes, og vi sender deg et tilbud
- Når du bekrefter at du ønsker lånet sender vi deg lånedokumentene for e-signering i nettbanken din
- Signer lånedokumentene og send tilbake til oss, og kort tid etterpå er lånet utbetalt
- Kan man søke lån med kausjonist?
Kausjonisten blir holdt ansvarlig hvis hovedlåntakeren ikke betaler tilbake lånet.
Vi godkjenner dessverre ikke lån med kausjonist. Da kan det være bedre å snakke med en rådgiver i Sparebanken Øst.
- Har dere mellomfinansiering?
Nei, dessverre tilbyr ikke vi ikke mellomfinansiering gjennom nybygger. Har du behov for dette kan du kontakte Sparebanken Øst.
- Hva er lånenummer?
Det er det samme som kontonummeret på lånet.
- Hvor finner jeg mine lånesøknader?
Er du i gang med å søke boliglån, og medlåntaker ikke gjør det sammen med deg, kan du finne igjen og fortsette på saken i nettbanken. Det gjelder også for medlåntakere som har fått SMS om å bli med på søknaden.
- Kan jeg bruke BSU for å betale ned månedlig på boliglånet?
Ja det er mulig å betale ned på boliglånet med BSU-midlene hver måned.
Dessverre går ikke dette av seg selv. Du må hver måned sende oss en sikker melding om at din BSU skal benyttes som terminbeløp for nedbetaling av boliglånet.
Merk at BSU-kontoen må være flyttet over til nybygger.
- Hvordan bruke BSU for å betale ned på boliglånet?
Ønsker du å betale ned på boliglånet med BSU må pengene stå i samme bank som boliglånet. Altså flyttes over til nybygger.
Ta kontakte med oss via «Sikker melding» fra nett- og mobilbanken så ordner vi dette for deg.
Slik gjør du det:
Først må du oppgi BSU-kontonummer samt kontaktinformasjon til banken du skal flytte BSU fra.
Vi sender deg skjema for signatur som vi må sende deg per post og du returnerer til oss.
Vi ber om flytting av din BSU konto i annen bank.
Når vi mottar opplysninger samt saldo på konto vil BSU opprettes her.Dette er dessverre en prosess som vil ta noe tid.
- Kan jeg gjøre endringer selv på boliglånet?
Ja, du kan selv gjøre endringer på eksisterende boliglån i nett- og mobilbanken.
Slik gjør du:
- Gå til «Lån og kreditter» i menyen
- Klikk på pilen på det lånet du ønsker å gjøre endringer
- Her får du frem flere valg for endring og informasjon
Du kan søke om avdragsfrihet, endre forfallsdato eller trekkonto og se nedbetalingsplan m.m.
- Hvordan øker jeg boliglånet (refinansiere)?
Hos oss kan du søke boliglån så lenge du er innenfor 75% belåning.
Øke lånet, eller refinansiere, gjør du selv i nett- eller mobilbanken.
Velg: REFINANSIERING – SØK OM Å ØKE BOLIGLÅNET på siden «Søk om lån».
Du må søke om nytt boliglån, det blir ikke en reel økning av ditt eksisterende lån. Men en ny søknad, på ett nytt og større lån.
- Betale inn ekstra for å ha mindre månedlig trekk til boliglånet?
Vi hjelper deg gjerne hvis du vil redusere det du betaler på lånet hver måned.
Når beløpet du ønsker å betale inn ekstra står på kontoen du vanligvis betaler lånet fra, sender du oss en sikker melding fra nett- eller mobilbanken. Så ordner vi resten.
Bruker du «Ekstra nedbetaling» endres løpetiden på lånet, ikke det månedlige trekket.
- Får jeg faktura for nedbetaling av boliglånet?
Vi sender ikke ut faktura for nedbetaling av boliglån, verken elektronisk eller i posten.
Du betaler ned på boliglånet med fast trekk på en konto i nybygger. Sørg for å ha nok penger på konto ved forfallsdato.
Belastningskonto finner du ved å se på detaljer på boliglånet i nett- mobilbanken. Der ser du også forfallsdato og sum.
- Annuitetslån vs. serielån
Det er mulig å velge hvordan renter og avdrag fordeler seg når man søker boliglån.
Annuitetslån
Du betaler det samme terminbeløpet gjennom hele låneperioden. I begynnelsen er gjerne lånebeløpet og rentekostnadene høye. Etter hvert som lånebeløpet går ned, synker rentekostnadene og en større andel av terminbeløpet går til nedbetaling av selve lånet.
Serielån
Høye terminbeløp i begynnelsen som gradvis synker ettersom rentekostnadene blir lavere. Årsaken er at serielån har faste avdrag, men siden rentekostnadene stadig blir lavere, blir også terminbeløpet lavere for hver gang. Det vil si at du betaler like store avdrag, men lavere renter for hvert terminbeløp.
- Hva er styringsrente?
Styringsrenten og boliglånet følger ofte hverandre. Men hva er det egentlig og hvordan spiller den inn på boliglånet ditt?
- Hjelp, det er mange ukjente begreper
Er du usikker på noen av ordene og begrepene som brukes om boliglån og boligkjøp? Vi har laget en oversikt med forklaringer til deg.
- Kan jeg bestille BankID?
Nei, dessverre. Vi utsteder ikke BankID. Du må benytte BankID fra annen bank.
- Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?
SAOENO22XXX
- Hva er IBAN?
IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.
- Hvor finner jeg Årsoppgavene?
Årsoppgavene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Årsoppgaver. Legg inn fra-til-dato og trykk på Vis dokumenter.
- Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Fast betaling/overføring, deretter Opprett ny fast betaling. Fyll inn feltene og trykk utfør.
- Hvordan kan jeg opprette fast overføring mellom egne konti?
Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på teksten «Opprett en fast overføring». Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan velge hvor ofte oppdraget skal utføres og sette en sluttdato for den faste overføringen.
- Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i menyen. Hent opp ønsket eFaktura og klikk på pil, klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Husk å lagre endringen.
- Hvordan bekrefter jeg en betaling?
Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.
Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.
Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.
- Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
På grunn av strengere krav til signering gitt i PSD2 må du signere flere betalinger enn tidligere. Som for eksempel e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.
- Hvor finner jeg dokumentene jeg skal signere?
Du finner dokumentene dine fra Signer dokumenter siden. Vi har også sendt deg en lenke til e-signeringsportalen på SMS og e-post. Du kan alltid gå tilbake hit for å signere dokumentene dine.
- Hvordan logger jeg på?
Bruk BankID for å få tilgang til dokumentene som er klare til signering.
For å signere dokumentene må du bruke BankID.
Løsningen vises best på en stor skjerm som PC eller nettbrett.
- Jeg har fått SMS og e-post om at jeg har en avtale klar for signering, hva gjør jeg?
Følg lenke i SMS/e-post, fra meny på nettsiden eller gå rett til siden for signering av dokumenter her.
Her finner du en oversikt over hvilke dokumenter som er klare for signering.Du må godkjenne og signere ett og ett dokument. Husk at du må ha Adobe Reader.
- Hvordan signerer jeg?
Du signerer med BankID. Følg anvisningen på siden.
- Jeg får ikke åpnet dokumentet, hva gjør jeg?
Dokumentene kommer i PDF-format, og du må ha installert Adobe Reader på din datamaskin for å kunne lese denne typen dokumenter. Du kan laste dette programmet ned gratis på adobe.no.
- Må jeg signere alle dokumentene hver for seg?
Ja, alle dokumentene krever at du signerer hver for seg. Dokumentene ligger etter hverandre i rekkefølge og du åpner og signerer et og et dokument.
- Hvordan vet jeg at dokumentene er signert?
Når dokumentet er signert vises en grønn hake og det står at dokumentet er signert. Hvis dokumentet ikke er signert enda, vises teksten Start signering.
- Hvor finner jeg de signerte dokumentene?
Du finner dine signerte dokumenter i nettbanken. I menyen «Arkiv» kan du søke i «Dokumentarkiv» eller bla i listen «Signerte dokumenter».
- Hva må til for å bli kunde?
Du kan bruke BankID fra alle norske banker for å bli kunde på nybygger. For å bli kunde må du ha:
- BankID med kodebrikke (uavhengig av norsk bank)
- Fylt 18 år
- Norsk fødselsnummer
- Folkeregistrert adresse og bostedsadresse i Norge
- Egen e-postadresse
- Eget mobilnummer
Er du allerede kunde i Sparebanken Øst eller noen av bankens andre konsepter må du kontakte kundeservice.
Det gjøres en kredittsjekk av alle nye kunder, dersom du har en kredittsperre må denne oppheves først: Sjekk din frivillige kredittsperre
- Hvordan bli kunde i nybygger?
For å bli kunde må du registrere deg med BankID.
Bli kunde
- Må jeg flytte hele kundeforholdet mitt for å boliglån?
Nei, du må ikke flytte hele ditt bankforhold over til nybygger. Men vi har alt du trenger for en enkel og god bankopplevelse i hverdagen.
BankID må du beholde hos din gamle bank da vi ikke tilbyr dette per nå.
Du vil få tilgang til nettbank og en brukskonto her når du søker om boliglån. Kontoen vil bli tilgjengelig for betalinger ca. 2 dager etter opprettelse.
Det er dessverre ikke mulig å være kunde i både nybygger og Sparebanken Øst.
- Jeg ønsker å sende en klage. Hvordan gjør jeg dette?
Du finner informasjon om hva du skal gjøre for å klage eller reklamere hos vår eierbank, Sparebanken Øst.
- Hvordan oppretter jeg konto?
Du kan selv opprette brukskonto og sparekontoer i nett- og mobilbanken. I menyen se etter ”Kontoer og lån” – ”Åpne konto”.
Nye kunder som ønsker Sparekonto+ kan få det når de registrer seg som kunde med en gang ved å bruke denne lenken:
Det gjøres en kredittsjekk av alle nye kunder, dersom du har en kredittsperre må denne oppheves først: Sjekk din frivillige kredittsperre
Send oss en henvendelse med «Sikker melding» fra nettbanken hvis valget ikke er tilgjengelig eller du av andre årsaker ikke får opprettet konto.
- Kan flere disponere samme konto?
Nei, det er dessverre ikke mulig å gi disposisjonsrett til flere på samme konto.
- Kan nye kunder åpne konto med en gang?
Du kan åpne flere kontoer og overføre penger til dine nye kontoer med en gang. Men kontoen er fryst, det vil si at du ikke kan overføre penger ut før etter 48 timer.
Det er fordi det foretas en ekstra kontroll internt.
Hvis det tar lengre tid eller du har andre spørsmål kan du ta kontakt via «Sikker melding» i nett- eller mobilbanken.
- Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.
- Hva kan jeg bruke BSU-konto til?
Pengene du sparer, kan brukes til fremtidig boligkjøp, nedbetaling på boliglånet eller oppussing og vedlikehold. Du må ha kjøpt boligen og flyttet inn i den etter at du opprettet BSU- konto.
- Hvor mye kan du spare i BSU i løpet av året?
Du kan spare maksimalt kr 27.500 i året og til sammen kr 300.000 i løpet av tiden du sparer.
- Hva skjer hvis jeg tar ut penger fra BSU-konto?
Dersom du tar ut pengene uten å bruke dem til bolig, må du tilbakebetale skattefordelen. Penger du har satt inn inneværende år kan tas ut ved spesielle behov uten å måtte tilbakebetale skattefordelen da den ikke blir beregnet før nytt år er påbegynt.
- Hva skjer med BSU-kontoen når jeg fyller 34 år?
Fra det året du fyller 34 år kan du ikke opprette eller fortsette sparing i BSU. Men ta det med ro, pengene blir ikke borte. Du beholder den gode renten.
- Hvordan bruker jeg BSU for å betale ned på boliglånet?
Ønsker du å betale ned på boliglånet med BSU må pengene stå i samme bank som boliglånet. Altså flyttes over til nybygger.
Ta kontakte med oss via «Sikker melding» fra nett- og mobilbanken så ordner vi dette for deg.
Slik gjør du det:
Først må du oppgi BSU-kontonummer samt kontaktinformasjon til banken du skal flytte BSU fra.
Vi sender deg skjema for signatur som vi må sende deg per post og du returnerer til oss.
Vi ber om flytting av din BSU konto i annen bank.
Når vi mottar opplysninger samt saldo på konto vil BSU opprettes her.Dette er dessverre en prosess som vil ta noe tid.
- Kan jeg bruke BSU for å betale ned månedlig på boliglånet?
Ja det er mulig å betale ned på boliglånet med BSU-midlene hver måned.
Dessverre går ikke dette av seg selv. Du må hver måned sende oss en sikker melding om at din BSU skal benyttes som terminbeløp for nedbetaling av boliglånet.
Merk at BSU-kontoen må være flyttet over til nybygger.
- Hvordan får jeg sperret kortet mitt?
Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken. Du kan også ringe kundeservice på 33 20 08 76
- Hvordan finner jeg PIN-koden til kortet mitt?
Den finner du i nett- og mobilbanken. Åpne menyen, velg «Kort» og «Kortoversikt» – i pilen til høyre velg deretter på «Vise PIN-kode».
- Hva gjør jeg om bankkortet blir misbrukt?
- Kortet må sperres. Du kan selv sperre og re-bestille bankkortet i nett- og mobilbanken.
- Gå til bestridelse av transaksjoner på Sparebanken Øst sin nettside.
- Last ned og fyll ut skjema for kort og følg anvisningene videre.
- Ta ut kontanter i butikk
Med bankkortet kan du ta ut kontanter i butikker, minibank eller kontorene våre som har kassetjenester.
- Hvor mye kan jeg ta ut fra minibanken?
Uttak fra minibank i Norge er 9.900 kroner per dag.
- Kan jeg betale til utlandet?
Ja, du kan betale og motta betalinger til/fra utlandet hos nybygger.
For mer informasjon om utenlandsbetaling og eventuelle restriksjoner se Sparebanken Øst sin nettside.
Der er det også en valutakalkulator du kan bruke for å se hva utenlandsvaluta koster.
Du kan også finne ditt IBANnr. ved å benytte IBAN-kalkulatoren.
- Må jeg alltid signere betalinger på nett?
I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.
Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.
Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.
- Hvorfor bør jeg legge inn regionsperre på kortet?
Ved å legge inn regionsperre på kortet ditt, så setter du selv begrensninger på hvor i verden kortet ditt kan brukes.
Da minsker risikoen for misbruk av kortet. Dette gjør du enkelt selv i nett- og mobilbanken.
- Hvordan reserverer jeg meg mot automatisk oppdatering av kortinformasjon?
Du kan reservere deg ved å sende en sikker e-post fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundesenter.
- Hvilke tjenester kan ha min kortinformasjon lagret?
Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.
- Hva er kontaktløs betaling og hvordan fungerer det?
Kontaktløs betaling er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.
Også kalt «tæpping».
Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest.
Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm.Fra 1. januar 2020 skal alle norske butikker tilby kontaktløs betaling.
Ved beløp over 500 kroner må man taste PIN-kode. I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.
- Hvordan aktiverer jeg mobilbanken?
Første gang du laster ned mobilbanken må den aktiveres. Det gjør du med BankID eller kodebrikke med tilhørende passord. Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk.
NB: For deg som ikke har BankID må du være klar over følgende: Du må bruke passordet tilhørende din kodebrikke ved aktivering. Ikke bruk mobilbankkode tilknyttet gammel mobilbank.
- Hvordan logger jeg meg inn i mobilbanken?
Du logger inn ved å bruke din firesifrede kode som du registrerte ved aktivering av mobilbanken. Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning kan disse metodene også brukes.
- Er det egen app for nettbrett?
For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.
- Er det krav til versjon av operativsystem?
Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.
Mobilbanken krever iOS 14 eller Android 7.
- Jeg har glemt koden til mobilbanken min, hva gjør jeg?
Dersom du har glemt koden til mobilbanken må du aktivere mobilbanken på nytt. Se hvordan aktiverer jeg mobilbanken.
- Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
På grunn av strengere krav til signering gitt i PSD2 må du signere flere betalinger enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.
- Hvorfor får jeg opp varsel i mobilbanken om at jeg kan logge inn i mobilbanken «på eget ansvar» eller appen avslutter uten at jeg kommer inn?
PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen. Det er derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.
Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.
Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.
- Hvorfor får jeg opp varsel om at jeg må bytte tastatur for at mobilbanken skal fungere?
Tastaturet du bruker er ukjent for mobilbanken og er derfor ansett som en sikkerhetsrisiko. Du må endre tastatur i mobilens innstillinger for å bruke mobilbanken.
- Send sikker e-post
Kontakt nybygger på en trygg og sikker måte.
Mulig å laste opp vedlegg:
- Maks 10 antall vedlegg per melding
- Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
- Tillatte filtyper: pdf, gif og png
- Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?
Logg deg inn med BankID på mobil, BankID eller Passord og kode.
- BankID
Legg inn ditt fødselsnummer, bruk BankID-appen eller engangskode fra kodebrikken og et personlig passord.
Du kan bruke både BankID og BankID på mobil fra en annen bank. - Uten BankID
Brukernavn er fødselsnummer, D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer med 00 foran. Passord er ditt personlige passord (ikke tall fra kodebrikken). - BankID på mobil (fases ut)
Velge BankID, legge inn fødselsnummer og på neste side trykke «Velg annen BankID».
Skriv inn telefonnummer og fødselsdato. Du må deretter godkjenne en referansekode på telefonen og taste inn din BankID-PIN på telefonen.
- BankID
- Hvem kan hjelpe meg med BankID?
Du kan dessverre ikke bestille BankID eller BankID på mobil på nybygger. Men det går helt fint å bruke BankID fra en hvilken som helst annen bank.
Har du ikke BankID, glemt passord eller fått sperret den må du snakke med din gamle bank.
- Trenger du hjelp med nettbanken?
Vi har samlet svar på de vanligste spørsmålene vi får i forbindelse med nettbanken.
- Oppdatert nettleser
For best mulig opplevelse og sikkerhet anbefaler vi å alltid ha nyeste versjon av nettleseren når du bruker nettbanken.
De fleste nettlesere i dag oppdaterer seg selv automatisk, så det er ikke noe man aktivt behøver å tenke så mye på.
Nettbanken støtter ikke Internet Explorer 11 og eldre.
- Informasjonskapsler (Cookies)
Informasjonskapsler (cookies) må være aktivert i nettleseren din.
- Har nybygger Apple Pay?
Ja. Legg til dine bankkort og ta i bruk Apple Pay i dag.
- Hvordan betaler jeg med Apple Pay?
Slik betaler du med:
- iPhone med FaceID
Dobbeltklikk på sideknappen, se på skjermen, og hold iPhonen nær terminalen. - iPhone med Touch ID
Dobbeltklikk på hjemtasten. Hold fingeren på hjemtasten og hold iPhonen nær terminalen. - Apple Watch
Dobbeltklikk på sideknappen, og hold Apple Watch nær terminalen. - Apper og nettsteder
Velg Apple Pay som betalingsalternativ. Bekreft med Touch ID eller Face ID.
- iPhone med FaceID
- Er Apple Pay sikkert?
Apple lagrer ikke kortnummeret ditt, og deler det heller ikke med brukerstedet. I stedet lages det et digitalt kortnummer som krypteres og lagres på din enhet. Hver eneste transaksjon må godkjennes med din egen sikkerhetsmekanisme (Touch ID, Face-ID eller PIN-kode). Du kan se en oversikt over transaksjonene du har utført med Apple Pay i Wallet-appen, men Apple har ikke tilgang til å se dem.
- Hvor kan jeg betale med Apple Pay?
Apple Pay kan benyttes i alle kontaktløse terminaler verden over.
- Kan jeg betale med Apple Pay?
Apple Pay kan benyttes i alle kontaktløse terminaler verden over.
- Kan jeg betale med Apple Pay?
Ja, det kan du. Legg til bankkortet ditt i Wallet-appen og kom i gang. Les mer om Apple Pay
- Hvorfor får jeg ikke frem Apple Pay i mobilbanken?
Sjekk om du har siste versjon av mobilbank-appen. Det må du ha for å få tilgang til Apple Pay. For å gjøre det kan du søke opp Sparebanken Øst i App Store og klikke «Oppdater».
- Hvilken enheter støtter Apple Pay?
Du kan bruke Apple Pay på iPhone 6 eller nyere, eller Apple Watch.
- Hva er Apple Pay?
Apple Pay er en kontaktløs betalingsmåte der du erstatter det fysiske kortet ditt med din Apple-enhet.
- Hva er AvtaleGiro?
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk trekk av regninger fra din konto på forfallsdato.
- Hvordan oppretter jeg Avtalegiro?
Du oppretter avtalegiro i nettbanken.
Velg Betalingsavtaler i menyen, deretter Forslag til avtaler. Ligger den som forslag, bekrefter du ved å klikke på pilen og klikke på Opprett Avtalegiro.
Ligger den ikke som forslag, velger du Søk etter tilbyder.
Søk frem mottaker, klikk på Opprett avtale.
- Hvorfor blir ikke AvtaleGiroen belastet?
Det kan være flere årsaker til at en AvtaleGiroavtale ikke belastes konto:
- Ugyldig KID-nummer
- Mottakers kontonummer er feil
- Beløpet er høyere enn registrert beløpsgrense
- Manglende dekning på belastningskonto
- Oppdraget er stoppet
- Hva er eFaktura?
eFaktura er en tjeneste der du får regningen/fakturaen rett i nettbanken i stedet for i posten. Bruker du flere nettbanker, vises eFakturaene dine i alle nettbankene.
- Hvordan sletter jeg en eFaktura?
Det kan du gjøre i nettbanken. Velg Betalingsavtaler under Betaling i menyen. Finn riktig eFaktura og velg Slett.
- Hvordan oppretter jeg eFaktura?
Du oppretter eFaktura i nettbanken.
- Velg Betalingsavtaler i menyen, deretter forslag til avtaler eller søk etter tilbyder
- Ligger den som forslag, bekrefter du ved å klikke på pilen og klikke på «Opprett eFakturaavtale»
- Søk frem mottaker, klikk på Opprett avtale
- Du må legge inn din e-postadresse samt e-fakturareferanse, som du finner på fakturaen eller ved å kontakte mottaker
Det kan ta ca. fire uker før avtalen er klar.
- Hva er PSD2?
PSD2 er EUs direktiv som regulerer betalingstjenester i EUs indre marked. Siden Norge er medlem av EØS omfatter dette også Norge. I Norge trådte direktivet i kraft 14. september 2019.
- Hva er formålet med PSD2?
Formålet med PSD2 er å skape økt konkurranse og innovasjon innen banknæringen og gi deg som kunde større valgfrihet og tilgang til flere tjenester. PSD2 gir muligheten for en tredjepartsleverandør å få tilgang til kundedata gjennom åpne APIer. En tredjepartsleverandør, som ikke nødvendigvis er en bank, kan dermed tilby nye applikasjoner og tjenester til kunden.
Det andre viktige formålet med PSD2 regelverket er å gjøre betalinger sikrere. Det skjer blant annet gjennom innføringen av sterk autentisering fra 31.12.2020.
- Fra når gjelder det?
1. april 2018 innførte Norge EU-direktivet om betalingstjenester omtalt som PSD2. Siste del av lovendringen trådte i kraft i 31.12.2020.
- Hva betyr PSD2 for deg?
Endringene gir deg rett til å gi andre foretak tilgang i din bank for å utføre tjenester på dine vegne. Det er to typer tjenester disse foretakene kan utføre:
- Gjennomføre betalinger
- Samle informasjon
Som kunde vil kunne samle kontoer fra andre banker i din nett- og mobilbank. Du vil også oppleve at du må signere flere betalinger enn tidligere f.eks. e-Faktura og all netthandel innenfor EU-land.
- Er PSD2 trygt?
Ja, ingenting skjer automatisk og du må også gi din fullmakt til de forskjellige betalingsforetakene for at de skal kunne gjennomføre betalinger og/eller samle informasjon fra oss som bank. Før du inngår slike avaler er det viktig for deg som kunde å sette deg inn i hvem du gir fullmakt til, og hva du gir foretaket fullmakt til å gjøre på dine vegne.
Du kan se og trekke samtykkene du har gitt til andre banker eller betalingsforetak i din nettbank.
- Hvem kontakter jeg for spørsmål om Open Banking og PSD2?
Hvis du er en tredjepartsaktør får du tilgang til PSD2-portalen her. Har du spørsmål, bruk kontaktskjema du finner på den siden.
Er du kunde kan du kontakte oss fra din nettbank via «Send sikker e-post» eller ved å sende en henvendelse til post@oest.no
- Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
På grunn av strengere krav til signering gitt i PSD2 må du signere flere betalinger enn tidligere. Som for eksempel e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.
- Hvor kan jeg se samtykker jeg har gitt til andre banker og betalingsforetak?
I nett- og mobilbanken kan du finne samtykkene du har gitt på siden «Kontoer fra andre banker».
- Hva er menyvalget "Delte kontoer"
Her kan du (gi) se samtykke til andre banker og betalingsforetak tilgang til å innhente informasjon fra dine kontoer hos Sparebanken Øst.
- Hvor kan jeg se samtykker jeg har gitt til andre banker og betalingsforetak?
I nett- og mobilbanken kan du finne samtykkene du har gitt på siden «Kontoer fra andre banker».
- Gi tredjepart tilgang til å gjennomføre beløpskontroll
Ved å gi en tredjepart tilgang til å gjennomføre beløpskontroll kan tredjepart sjekke om et beløp er mulig å belaste kontoen. Tredjepart vil kun få et ja/nei svar fra banken. Du kan når som helst trekke tilbake tilganger du har gitt.
- Kan banken bekrefte at en betaling er lagt opp til forfall?
Du kan i nett- og mobilbank finne betalinger i forfallsmappen.
Hvis du har lagt til en betaling som skal trekkes fra Sparebanken Øst sin konto via en annen bank kan du se betalingen i nettbanken til Sparebanken Øst
Vi (Sparebanken Øst) kan ikke se betalinger du har lagt inn via andre banker før de er utførte.
- Hvordan kan jeg vise konto fra nybygger i en annen bank?
Dersom du ønsker å hente kontoer fra nybygger over i enn annen bank, må du søke opp Sparebanken Øst. Sparebanken Øst eier også nybygger.
- Hvordan kan jeg legge til konto fra andre banker?
Du må gi ditt samtykke til å hente inn konto fra andre banker.
- Logg inn i nettbanken eller mobilbanken
- Trykk på «Kontoer fra andre banker» under «Kontoer og lån» i menyen
- Velg legg til konto fra annen bank
- Skriv inn navnet på banken du ønsker å hente konto fra og trykk «Neste»
- Gi samtykke til at banken kan innhente informasjon ved å trykke «Godta og gå til neste»
- Signer gjennom BankID
- Kontoene dine vil nå bli synlig i oversikten din. Har du lagt til kredittkort fra en annen bank, vil du se denne i kortoversikten.
- Hvilke kontoer fra Sparebanken Øst (Nybygger) kan vises i en annen bank?
Kontoer uten begrensinger kan vises i andre banker. Typisk er dette brukskontoer. Sparekontoer med begrensinger på antall uttak f.eks. kan ikke vises hos andre banker.
- Hvorfor får jeg ikke hentet inn konto i annen bank?
Hvis du har en konto i annen bank som du ikke får hentet inn i nett- eller mobilbanken må du kontakte banken hvor konto er og spørre om den type konto er gjort tilgjengelig for visning i andre banker.
- Hva er et rammelån?
Et rammelån er et fleksibelt boliglån der du har en ramme som du selv velger hvor mye du ønsker å benytte deg av. Lånerammen er tilgjengelig i nettbanken og du betaler tilbake på lånet når det passer deg. Du kan ha en ramme på opptil 50 % av boligens verdi. Rentekostnaden av beløpet du har brukt belastes den siste dagen i hver måned, den kontoen du oppgir i søknaden.
Rammelån omtales også som fleksilån/flexilån, flexikreditt, rammekreditt eller boligkreditt.
- Hva slags type sikkerhet godtas (pant)?
Produktet forutsetter ett lån tilknyttet en sikkerhet. Kombinasjon med pant i flere eiendommer er ikke mulig ved dette produktet.
Kun pant i:
- Fast eiendom
- Borettslagsleilighet
Pant i fritidseiendom, landbrukseiendom, næringseiendom og aksjeleiligheter godtas dessverre ikke.
- Hva er kravet for å søke rammelån?
- Belåningsgraden må ikke overstige 50 %
- Minimum ramme 2 millioner
- Du er ikke selvstendig næringsdrivende eller er ansatt i eget aksjeselskap (uavhengig av eierbrøk).
- Produktet forutsetter ett lån tilknyttet en sikkerhet. Kombinasjon med pant i flere eiendommer er ikke mulig ved dette produktet. Pant i fritidseiendom, landbrukseiendom, næringseiendom og aksjeleiligheter godtas dessverre ikke.
- Har du nettopp kjøpt deg bolig, og ikke overtatt enda, må du vente med å søke lån hos oss til du er formell eier av boligen.
- Vi tilbyr kun ett lån per sikkerhet (for eksempel ett lån på huset og ett på leiligheten i byen).
- Eier du boligen sammen med noen? Da må vedkommende også registrere seg som kunde og være medlåntaker i lånesøknaden (for eksempel samboer, ektefelle eller tilsvarende). Andre relasjoner kvalifiserer dessverre ikke til boliglån i nybygger (for eksempel søsken og lignende).
- Det gjøres også en helhetlig vurdering av din økonomi
- Hvordan søker jeg om rammelån?
Ønsker du å søke om rammelån gjør du det i nettbanken.
Der må du skrive inn boligens verdi, samt ønsket kredittramme. Identifiser deg med BankID underveis i prosessen, da hentes kontaktinformasjonen din opp og eiendommer du eventuelt eier i dag.
Gjelder både om du har lån hos oss fra før eller ønsker å flytte det fra en annen bank.
- Hvordan øke rammen på rammelån?
Ønsker du å øke rammen på ditt eksisterende rammelån gjør du det ved å sende en ny lånesøknad.
Husk at vi ikke tilbyr rammelån over 50 % belåningsgrad.
- Kan jeg få lavere rente på rammelånet?
Du har kanskje betalt ned noe og har lavere belåningsgrad enn når du flyttet rammelånet til nybygger. På bakgrunn av det ønsker du en lavere rente.
I nybygger har vi kun én rente på alle rammelån. Ønsker du en bedre rente fordi du har lavere belåningsgrad må du endre til vanlig boliglån.
Det kan du selvsagt gjøre helt selv, gebyrfritt: Du søker om boliglån innlogget i nett- eller mobilbanken.
Husk at du må søke om boliglån for hele rammen (ikke bare lånesaldo), selv om boligen din ikke er lånt opp så mye. Dette justeres i etterkant.
- Kan jeg gjøre om boliglånet til rammelån?
Ja så klart kan du det. Rammelån er ett fleksibelt boliglån.
Har du ett boliglån i dag hos en annen bank, og det er under 50 % belåningsgrad kan du søke om å flytte det nybygger og få rammelån.
Husk at du må søke om boliglån for hele rammen (ikke bare lånesaldo), selv om boligen din ikke er lånt opp så mye. Dette justeres i etterkant.
- Kan jeg gjøre om rammelånet til boliglån?
Har du rammelån i dag hos oss og ønsker å endre til boliglån kan du gjøre det selv, gebyrfritt selvsagt.
Du søker om boliglån innlogget i nett- eller mobilbanken.
Husk at du må søke om boliglån for hele rammen (ikke bare lånesaldo), selv om boligen din ikke er lånt opp så mye. Dette justeres i etterkant.
- Hva gjør jeg hvis jeg vil søke om rammelån under 2 millioner?
Vi tilbyr kun rammelån fra 2 millioner og oppover, så du kan dessverre ikke søke om et mindre beløp.
Har du ett boliglån under 2 millioner, men ønsker rammelån, søker du bare om en ramme som er høyere enn ditt eksisterende boliglån. Du betaler kun renter av det du bruker av rammen.
- Hvordan finner dere riktig verdi på min bolig?
BelåningsgradVi bruker Norges største boligdatabase, Eiendomsverdi, for å dokumenterte verdivurderingen. Dette er en godt etablert kilde blant mange banker og eiendomsmeglere.
Har du en ny e-takst vil denne tas med i helhetsvurderingen for å fastsette verdien på din bolig for å fastsette belåningsgrad og rente.
- Hvordan betaler jeg rammelånet? (Nedbetalingsplan)
På rammelån er det ingen fast nedbetalingsplan. Renter av beløpet du har brukt belastes kontoen du har oppgitt i søknaden siste dagen i hver måned. Så lenge du er innenfor rammen du søkte om trenger du ikke innbetale noe. Du bestemmer selv når du vil betale avdrag.
Pass på at du har kontroll på nedbetalingen av rammelånet. Vi anbefaler at du setter opp fast betaling for å sikre at lånet blir mindre.
Du kan bruke lånekalkulatoren for å beregne månedlige renter og avdrag.
- Er det noen begrensning på hva rammelånet kan brukes til?
Nei, det er ingen begrensning.
- Låneeksempel
Du eier en bolig med en verdi på kr. 4.000.000 og boliglånet ditt er på kr. 1.600.000. Du kan da søke om et rammelån på kr. 2.000.000,-. Da har du en disponibel ramme (beløp) på kr. 400.000 i nettbanken. Du betaler kun renter av det du bruker av rammen og velger selv når du vil betale ned på lånet.